یک کارآزمایی بالینی جدید برای بررسی اثربخشی سلول درمانی در موارد شدید COVID-19 راه اندازی شد

11 آوریل 2020 - پس از یک دوره بررسی پیشنهادات و مقالات مروری، به یک تیم بین المللی از دانشمندان به سرپرستی دکتر کامیلو ریکوردی مجوز فوری FDA ، برای یک کارآزمایی بالینی بر روی 24 بیمار بمنظور بررسی ایمنی و اثر بخشی سلولهای بنیادی مزانشیمی گرفته شده از بند ناف (UC-MSCs) بمنظور جلوگیری از التهاب ریه که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است و بهمراه موارد شدید COVID-19 ، رخ می دهد، اعطا شد.

محققان سپاس خود را از مرکز ارزیابی های بیولوژیک و تحقیقات، دفتر درمانهای بافتی و پیشرفته ی FDA، برای انجام چهار دور بررسی در یک هفته اعلام کردند.

پرفسور Camillo Ricordi گفت: فرصتی برای هدر رفتن وقت وجود ندارد، بیمارانی که به دلیل COVID-19  جان خود را از دست می دهند، بین علائم اولیه و مرگ بطور میانگین فقط 10 روز زمان دارند. در موارد شدید سطح اکسیژن در جریان خون کاهش می یابد و ناتوانی در تنفس بیماران را به سرعت به سمت مرگ سوق می دهد. هر گونه مداخله ای که بتواند از این مسیر جلوگیری کند، مطلوب خواهد بود.

این کارآزمایی بالینی در دانشگاه سلامت میامی و سیستم بهداشتی جکسون در میامی فلوریدا انجام خواهد شد. این نتیجه ی یک ابتکار عمل مشترک، بین المللی و دانشگاهی است که توسط The Cure Alliance ، یک گروه غیرانتفاعی از دانشمندان و مبتکران که هدف آنها به اشتراک گذاری دانش و تسریع در درمان همه بیماری ها است، پشتیبانی می شود. در پاسخ به بیماری همه گیرCOVID-19، The Cure Alliance  ، تمام منابع خود را در جهت مبارزه با این ویروس متمرکز کرده است. این پروتکل بالینی قبلاً با سایر موسسات دانشگاهی در سراسر جهان که می خواهند راهکارهای درمانی مشابه ای را با سریعترین و کارآمدترین روش ممکن آزمایش کنند، به اشتراک گذاشته شد.

تمامی کمک های بشردوستانه ی The Cure Alliance ، به این کارآزمایی بالینی و گسترش تولید محصولات UC-MSC اختصاص داده می شود. اگر آزمایش بالینی بی خطر و مؤثر باشد، The Cure Alliance به حمایت خود از این ابتکار ادامه خواهد داد، تا از تولید و توزیع این روش درمان سلولی در آینده پشتیبانی کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا، قبلاً به آزمایش محصولات سلولی UC-MSC در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و بیماری آلزایمر در دانشگاه میامی به عنوان بخشی از آزمایشات بالینی دیگر، مجوز اعطا کرده بود. برای آزمایش COVID-19 ، دکتر ریکوردی از متخصصان دیگر در سراسر جهان با تجربه ی گسترده در زمینه ی بیماریهای عفونی، داروهای ریوی، مراقبتهای ویژه و گروه دیگری از دانشمندان که در زمینه ی تولید محصولات مبتنی بر سلول و استفاده از آنها در آزمایشات بالینی تخصص داشتند، دعوت به عمل آورد. این روش سلول درمانی به صورت داخل وریدی تجویز می شود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200411/New-clinical-trial-launches-to-test-efficacy-of-cell-therapy-for-severe-COVID-19-cases.aspx